Archief op januari 30, 2021

De drie bomen

omgaan met verlies en verdriet (1) rouw, verlies, verdriet, dood, overlijden (1) rouwen (1) tegenslag (1) verandering (1)

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Er waren eens drie bomen, die alle drie in een hevige storm een grote tak waren kwijtgeraakt.
De drie bomen waren elk op een andere manier met hun verlies omgegaan. Jaren later ging ik de bomen weer opzoeken. Gisteren heb ik ze teruggevonden en met hen gesproken. 

De eerste boom rouwde nog steeds om zijn verlies en zei ieder voorjaar als de zon hem uitnodigde om te groeien: “Nee, dat kan ik niet want ik mis een belangrijke tak.” Ik zag dat hij klein was gebleven en in de schaduw stond van de andere bomen. De zon drong niet meer tot hem door. De wond was duidelijk zichtbaar en zag er naakt uit. Het was het hoogste punt van de boom. Hij was niet meer verder gegroeid. 

De tweede boom was zo geschrokken van de pijn dat hij snel had besloten om het verlies te vergeten. Hij was moeilijk te vinden, want hij lag op de grond. Een voorjaarsstorm had hem doen omwaaien. Hij had zijn greep op de aarde verloren. De plek van de wond was moeilijk te vinden. Deze zat verstopt achter een heleboel vochtige bladeren en lag daar te rotten. 

De derde boom was ook erg geschrokken van de pijn en de leegte in zijn lijf en hij rouwde om zijn verlies. Het eerste voorjaar toen de zon hem uitnodigde om te groeien, had hij gezegd: “Dit jaar nog niet.” Toen de zon het tweede voorjaar weer terugkwam met de uitnodiging, had hij gezegd: “Ja zon, verwarm mij zodat ik mijn wond kan verwarmen. Mijn wond heeft warmte nodig opdat ze weet dat ze erbij hoort.” Toen de zon het derde voorjaar weer terugkwam, sprak de boom: “Ja zon, laat mij groeien. Ik weet dat er nog zoveel te groeien is.” De derde boom was ook moeilijk te vinden, want ik had niet verwacht dat hij zo groot en sterk zou zijn geworden. Gelukkig heb ik hem herkend aan de dichtgegroeide wond die vol trots in het zonlicht werd gehouden. 

Dit sprookje vertelt ons iets over omgaan met verlies en verdriet. Het maakt ons duidelijk dat, als we proberen dit verlies en verdriet weg te duwen en doen alsof het er niet is, we onze greep op ons leven kunnen verliezen. Dat als we bij de pakken blijven zitten we niet meer verder groeien. Maar dat als we de tijd nemen om verdriet ook verdriet te laten zijn, en als we daarbij warmte en genegenheid van mensen ervaren, we uitgroeien … groter en sterker dan voorheen. Geef verdriet tijd en ruimte …

Op welke manier ben jij met het verlies van een dierbare omgegaan? Welke manier van rouwen zou jij iemand anders in rouw adviseren? …? Stuur me gerust een berichtje én ik geef je persoonlijk een antwoord terug.

Verse thee ideetjes

Drink je graag thee? Verwen jezelf dan met een zelfgemaakte kruidenthee. Super gemakkelijk en bovendien nog gezond ook! Verse kruiden en specerijen kunnen helpen tegen allerlei kwaaltjes en zijn ideaal voor een momentje rust of voor het slapen gaan.

Intens & gezond: verse gember en citroen. Voeg eventueel honing en of sinaasappel toe. Kurkuma past ook goed in de gemberthee. 

Fleurig: meng gedroogde jasmijnbloesem en kamille samen met groene thee. 

Fris & fruitig: een schijfje sinaasappel en wat takjes verse munt voor een fris en fruitig kopje thee.

Verfrissend groen: verrijk je groene thee met gedroogde verbena. Zo krijgt je kopje thee een lekker fris smaakje.

Oppeppend: meng rozemarijn, pepermunt en ginseng samen. Ideaal voor als je nog even door moet.

Zoet, fris &fruitig: neem wat witte thee en voeg gedroogde rode vruchten en hibiscus toe. Deze combinatie zorgt voor een zoete en fris zurige thee.

Kruidig & ontspannend: meng kaneelstokjes, venkelzaad, zoethout, gedroogde gember en steranijs met elkaar. 

Zacht & rustgevend: voeg wat gedroogde lavendel toe aan pure witte thee. Heerlijke licht theetje met een rustgevend effect dankzij de lavendel.

Kalmerend en verlichtend: meng kamille met lavendel voor het slapen gaan. 

Avondmixje: meng kamille, anijs of zoethout, citroenverbena en wat mandarijnschil met elkaar 

Reinigend & goed voor alles: komijn, koriander en venkel zorgt voor een goede spijsvertering, goede darmbalans, reinigt, ontgift, brengt je vochthuishouding in balans, helpt bij een opgeblazen gevoel en versterkt je immuunsysteem. 

Verwarmend & pittig: rode peper, kaneel en citroen. Een boost voor je metabolisme, goed voor je immuunsysteem en reinigend voor je spijsverteringssysteem.

Taugé thee bij verkoudheid, griep en keelpijn: gewoon gekookt water en wat taugé. Ook te combineren met honing en gember.

Andere kruiden en hun werking:

  • Basilicum: bij maagklachten en gebrek aan eetlust door nervositeit
  • Berkenblad: goed voor blaas en nieren
  • Brandnetel: verwarmend en vochtafdrijvend. Helpt ook bij huidklachten.
  • Dille: hardnekkige hik en ochtend misselijkheid
  • Gember: goed voor spijsvertering en maagklachten, verkoudheid en griep
  • Kamille: rustgevend en kalmeert de maag 
  • Korriander: o.a. om dieper te slapen en om je energie te herstellen
  • Kurkuma: ontstekingsremmend en bevorderend voor de spijsvertering
  • Lavendel: rustgevend
  • Lindebloesem: goed bij inslapen
  • Munt: opwekkend en verfrissend voor de luchtwegen
  • Rozemarijn: voor meer energie
  • Salie: kracht, rust en energie. 
  • Tijm: verlichtend bij keelklachten
  • Venkel: goed voor de maag
  • Weegbree: verlichtend bij keelklachten

De kracht van schrijven

Schrijven vanuit je hart is alsof je een deksel van een potje tilt en je ware jij gaat spreken. De woorden die vanuit je hart geschreven worden bevatten een wijsheid waarvan je het bestaan niet kende. Ze bezorgen je soms kippenvel. Zoete woorden, lieve woorden, inspirerende woorden. Ze zijn altijd waar en oprecht. In je hart schuilen de woorden over het leven, over jouw leven.

Schrijven kan je helpen om dingen te verwerken en achter je te laten. Door het uitschrijven van je verhaal, verwoord je onbewust gevoelens die er al veel te lang in zitten, ver weg gestopt en misschien wel onaangeraakt. Maar schrijven werkt ook helend als je wel al “iets” hebt aangeraakt, maar nog geen verandering of juiste verbetering voelt. Ergens zit er nog iets diep verstopt, waar je door het schrijven vaak wel dichter bij kunt komen. 

Schrijf me je verhaal, ongecensureerd en volledig, in alle eerlijkheid, puur en oprecht. Het gaat er niet om dat het mooi is, foutloos, beleefd of vriendelijk … nee het gaat erom dat je alles naar boven haalt en eruit schrijft. Alles! 

Laat onnadenkend je hand de pen gebruiken of je vingers het toetsenbord aanraken. Laat je hand, je onderbewustzijn het werk maar doen. Gewoon blijven schrijven totdat je klaar bent.

Als je “klaar” bent, mail je me je verhaal en ontvang je van mij een feedback met vragen of opmerkingen. Door op mijn vragen te reageren, schrijf je verder in je eigen verhaal en ga je er onbewust dieper op in. Zo gaan we door totdat het helder is voor je. Totdat je misschien antwoorden of inzichten hebt of je ergens beter bij voelt. 

Dit schrijvend coachen, oftewel coachen zonder praten kan eenmalig zijn om iets van je hart te schrijven, maar om het juiste effect te hebben, is het beter om een traject aan te gaan. Op deze manier kunnen we ergens naar toe schrijven, iets helemaal eruit schrijven of iets verwerken. Natuurlijk zijn deze schrijfsessies heel goed te combineren met de reeds lopende coachsessies. 

Schrijven een manier is van praten zonder onderbroken te worden en schept daarnaast orde in de chaos.

Een homemade kruidenbadje

Hou je ervan om in bad te gaan? Gebruik dan eens kruiden. Gedroogd, vers of verwerkt als olie. 

Vers: Gebruik alles van de plant, de stengel, bloem en bladeren. 

Gedroogd: Strooi een hand vol in een kom en giet er kokend water overheen. Je kan ook verschillende soorten kruiden mengen. Laat de kruiden 10 minuutjes trekken. Zeef het water en voeg het vervolgens bij het warme badwater. Of doe de kruiden in een washandje of een zakje en leg dit in je badwater.

Etherische oliën: Voeg zo’n 5 druppels toe aan een bad. Etherische oliën kunnen via MindWellness besteld worden.

Jouw momentje rust

♥ Creëer een fijne sfeer in je badkamer. Dim het licht en omring jezelf met kaarsjes. Steek eventueel een geurkaars aan of zet een bakje met water met wat etherische olie naast het bad.

♥ Vergeet je zelfgemaakt kruidentheetje niet

♥ Laat alle beeldschermen buiten de badkamer. Lees een tijdschrift of boek, mediteer of doe gewoon even helemaal niks.

Rozemarijn: werkt stimulerend en verwarmend, verbetert de doorbloeding en helpt bij roos. Daarnaast heeft rozemarijn een ontspannende werking bij kramp, doodt bacteriën en remt virussen. Een boost voor je weerstand.

Brandnetel: werkt stimulerend, stimulerend en helend bij puistjes, zweren, droog eczeem, acne en psoriasis

Lavendel: heeft een rustgevende werking op het centraal zenuwstelsel en ruikt heerlijk. Verbetert de doorbloeding. Helpend bij verkrampte spieren, hoofdpijn en migraine. Een lavendelbad kalmeert en verfrist en helpt in het bijzonder tegen lage bloeddruk.

Kamille: werkt verzachtend, helend en kalmerend. Helpend bij verkoudheid, griep, ontstekingen van de huid en menstruatiekrampen.

Tijm: werkt stimulerend, reinigend en verruimend. Verzacht bij krampen in de spieren. Helpend bij bronchitis, astma, kramphoest en holte ontsteking.

Eucalyptus: werkt ontsmettend en verzachtend. Helpend bij verkoudheid. Helend voor de luchtwegen.

Munt: wordt al eeuwenlang gebruikt bij verlichting van maagklachten, verkoudheid en hoofdpijn. Ook kan munt spierpijn verzachten, helpen bij hoest en werkt het verkwikkend. Ook voor huiduitslag, eczeem, hoofdpijn en migraine.

Wat leesvoer voor je mind

Lees je graag? In het boek de 5 geheimen van een goed leven  stelt John Izzo meer dan 200 mensen van 60 tot 106 jaar vragen als: ‘wat moet je over het leven weten voor je sterft’, ‘wat deed er uiteindelijk echt toe en wat niet’, ‘wat bracht je de grootste vreugde in je leven’ en ‘wat had je liever eerder willen weten’. Prachtige vragen met herkenbare antwoorden.

Enkele tips voor een gelukkig leven:

  • Wees trouw aan jezelf
  • Weet wat belangrijk voor je is
  • Durf te zijn wie je bent
  • Doe wat je graag wilt doen en laat je niet tegenhouden
  • Spendeer tijd met mensen die je dierbaar zijn en geniet van deze momenten
  • Geef liefde en durf te ontvangen
  • Accepteer anderen zoals ze zijn
  • Geniet van de kleine dingen om je heen
  • Waardeer wat je hebt en ben dankbaar
  • Laat je gedachtengangen je leven niet beheersen
  • Leef in het nu

Andere boeken.

  • De edele kunst van not giving a fuck – Mark Manson
  • Dingen die je alleen ziet als je er naar kijkt of Houden van dingen die niet perfect zijn – Haemin Sunim
  • Ongetemd leven – Glennon Doyle
  • Ikigai – Frances Miralles & Hector Garcia
  • Fokking druk – Thijs Launspach
  • Je kunt je leven helen of Machtige gedachten – Louise Hay
  • Happy Life 365 – Kelly Weekers
  • Doe en denk als een kat – Stephane Garnier
  • Steeds leuker – Jelle Hermus
  • Mindgym, sportschool voor je geest – Wouter de Jong
  • Hygge: de Deense kunst van het leven – Meik Wiking 
  • Lykke: de Deense weg naar het geluk – Meik Wiking
  • Miracle Morning – Hal Elrod
  • Lagoom – Linea Dunne 
  • Ruimte maken – Tich Nhat Hahn
  • Moments of Mindfulness Daily Inspiration – Thich Nhat Hanh